|
Post by Bambi on Mar 12, 2011 19:01:01 GMT 2
Bambi pitää parin tunnin mittaisen maastoestehässäkän viidelle osallistujalle. Tarkoituksena ei ole tehdä mitään korkeus- ja nopeusennätyksiä, sillä eihän meidän hevosillakaan ole siihen tarvittavia taitoja. Nautitaan siis aurinkoisesta talvipäivästä ratsastellen maastossa ja hyppien paljon erilaisia esteitä. Mahdollisesti käydään myös kiipeilemässä läheisellä vuorella, niin oppivat hevoset käyttämään myös niitä takajalkoja. Eli osallistujat tähän topiciin, viisi ensimmäistä pääsee mukaan ja maksuna toimi edelleen se kuva tai pieni tarina. Hevostoiveita saa esittää, mutta minä päätän ratsut loppupeleissä. - Daw - Della maksettu
- Norpatar - Puce
- Emppu - Ally maksettu
- Mini - Wilho
- Laura - Anttu
+ Bambi - Lissu
Näin se meni...Koska maastoestehässäkkää jouduttiin siirtämään kuukaudella eteenpäin, ei maassa ollut kuin rippeet lumesta. Ulkona oli lämmintä lähemmäs 20 astetta, joten osa ratsastajista harjaili hevosia ulkona. Tarkastin toimistossa, että kaikki olivat maksaneet tuntinsa ja lähdin sitten katsomaan, olivatko ratsukot valmiina maastoon. Käskin ratsukot aluksi kentälle, missä noustiin selkään ja tarkistettiin satulavyöt ja jalustimet. Itse tulin mukaan Lissulla, jonka Myy oli laittanut valmiiksi. Sitten lähdettiin metsätielle rauhallisella käynnillä. Lämmittelimme hevosia ensiksi ravaillen läheisellä pellolla ja laukaten sitten hiekkateillä. Pysähdyimme sitten hetkeksi ja selitin kaikille esteet. - Estelenkki on suunnilleen kilsan mittanen. Siinä on ensin pari sellasta risuestettä, sitten pienen matkan päässä sellanen tukkieste. Sitten on vähän korkeempi kivimuuri, välissä risuesteitä, pari tukkia ja vesieste. Kaikki hepat on menny nää ennenkin, mutta jos jotain ei taho mennä, nii kiertää sitten sivusta. Tuun viimesenä perässä, joten kuka tahtois alottaa? Vastausta ei kuulunut, joten määräsin Norpattaren ensimmäiseksi. Toisena tuli Mini, sitten Laura, kolmantena Emppu ja viimeisenä ennen minua Daw. Esteet sujuivat kaikilla mainiosti, joten lähdimme kiertämään lenkkiä, joka kulki läheisen vaaran kautta. Reitillä oli melko jyrkkä ylämäki, joten hevoset saivat tehdä tosissaan töitä. Paluumatkalla laukattiin lujaa pitkä hiekkatie ja hypättiin estereitti vielä toiseen kertaan toisesta suunnasta. Loppumatka tallille ravailtiin ja jäähdyteltiin hevoset kentällä käynneillä.
|
|
|
Post by Emppu on Apr 25, 2011 13:32:14 GMT 2
Maastoesteitä Allyllä Saavuin tallille jo varhain. Assin siasta meninkin hakemaan tarhasta Allyä. Tuo täplä unelma käveli portille ja minä otin sen kiinni. Talutin sen tallin pihaan ja hain harjat tallista. Aloin sukia täplikästä tammaa. Vähän ajan kuluttua muistin että olin unohtanut käydä toimistossa maksamassa tunnista ja niinpä lähdin sinne. Toimistossa en nähnyt ketään ja niinpä jätin rahat pöydälle. Kun kävelin takaisin Allyn luo näin Minin joka talutti Wilhoa tarhasta. Jatkoin harjausta ja pikku hiljaa muitakin alkoi kerääntyä tallille myös Myy ilmestyi paikalle. Kun olin harjannut ja puhdistanut kaviot hain satulahuoneesta satulan ja suitset. Ally ei pullistellut yhtään kun kiristin satulavyötä. Suitsetkin se antoi pukea vastustelematta. Vasta kun Ally ja minä olimme valmiit saapui Bampi paikalle. Kun Bampi oli valmis me lähdimme kentälle nousemaan selkään. Ponnistin ja pääsin Allyn selkää. Sitten kiristin satulavyön ja säädin jalustimet.
Kun kaikki olivat päässeet selkään lähdimme ravailemaan läheiselle pellolle. Allyn ravi oli todella pomputtavaa ja aina kun yritin istua satulaan aloin hölskyä puolelta toiselle. Viho viimein lopetimme ravaamisen ja lähdimme tielle. Siellä me laukkasimme pitkän pätkän. Tuuli suhisi korvissa kun Ally laukkasi pitkin hiekkatietä. Pian tulimme esteradalle. - No, niin. Kuka haluaisi aloittaa? Bampi kysyi. Oli aivan hiljaista. En minä ainakaan halunnut aloittaa. Enhän minä edes tuntenut rataa! - Okei. Järjestys on seuraava: ensin Norpatar, sitten Mini, kolmantena Laura, neljäntenä Emppu ja viimeisenä Daw. Bampi luetteli. Sitten hän selitti radan. - Ymmärsittekö nyt? hän kysyi vielä. - Joo, vastasimme kuorossa. Menimme jonoon ja sitten odotimme Bampin lähtö merkkiä. - Norpatar saa lähteä, Bampi sanoi ja Norpatar ampaisi matkaan. - Ja seuraavaksi Mini, sanoi Bampi hetken kuluttua. Wilho ja Mini karauttivat Norpattaren perässä radalle. Pian Laurakin sai merkin ja lähti radalle. - Empun vuoro, huusi Bampi jonon takaa. Iskin pohkeet kiinni Allyyn ja laukkasin radalle. Mitenköhän tässä kävisi?
Ensimmäinen risueste lähestyi. Ally lisäsi vauhtia. Hupsista keikkaa. Ennen kuin tajusinkaan olimme jo hypänneet esteen yli. Taas risueste. - Hyvä Ally! kannustin tammaa. Ja hop! Aloin tottua laukan tahtiin ja olin täysillä mukana. Miten elämä voikaan olla näin ihanaa? Mutta pian alkoi lähestyä tukkieste. Maiskautin Allylle ja pian kiidimme turvallisesti esteen yli. Nyt edessä häämötti kivimuuri. Perhoset lentelivät vatsan pohjassa. Meinasin ohittaa esteen mutta llian myöhään. Ally hyppäsi kivimuurin yli jota olin niin hirveästi pelännyt. Taas matka jatkui. Muutama risueste ylittyi helposti ja matka jatkui taas. Jälleen tukkieste. Ally alkoi kiihdyttää vauhtia. Juuri ja juuri pääsimme tukin yli. Vielä vesieste. Ally alkoi hidastaa ja minä jännittää. - Vauhti nyt Ally! Hopi hopi! kannustin sitä. Yllättäen Ally suorastaan lensi. Niin lujaa se meni. Ja kappas vesiestekin sujui ja olimme onnellisesti Norpattaren, Minin ja Lauran luona. Rata oli onnistunut.
Kun lopulta Dawkin oli suorittanut radan odotimme vain Bampia ja Lissua. Mutta pian ratsukko saapui. Bampi edellä ja me muut perässä lähdimme kiertämään läheistä vaaraa. Kaikilla oli hiki sillä oli todella kuuma. Vaaran lähellä tuulahti hiukan. Yllättäen edessä olikin ylämäki jossa hevoset saisivat tehdä kovasti töitä. Seutu ei ollut minulle tuttua joten yllätyin kun näin että edessä oli ylämäki. Hevoset lähtivät kapuamaan mäkeä ja minä nojauduin eteen helpottaakseni Allyn kulkua. Kun vihdoin pääsimme mäen päälle oli Ally entistä hikisempi, mutta ei yhtään väsynyt. Pian tulimme tielle jolla nostimme laukan. Kiidimme pitkin tietä ja jatkoimme kohti esterataa. Ensin vesieste, sitten taas tukki ja risuesteitä. Kivimuuri häämötti, mutta pian sekin oli takana päin. Jälleen tukki ja taas risuesteitä. Noin taas rata oli suoritettu!
Kun kaikki olivat koolla lähdimme ravailemaan kohti tallia. Hiki virtasi selkää pitkin alas. Satulat narisivat ja hevoset pärskähtelivät. Linnut lauloivat ja lentelivät puusta toiseen. Lopulta Bampi käski ottaa käyntiin. Minä huokasin helpotuksesta. Pian tulimme tallille. Ohjasimme hevoset kentälle ja kävelimme loppu käynnit. Sitten tulimme alas selästä ja riisuimme hevoset. Lopuksi veimme hepat tarhaan. "Lumiset" maastoesteet olivat ihana kokemus.
|
|
|
Post by Daw on Apr 26, 2011 17:24:44 GMT 2
Della ja Daw maastoesteitä pomppimassa : DD
Tulin tallille. Bambin lumi maastoesteet olivat muuttuneet, sillä lunta ei näkynyt enää missään. Otin Dellan riimun ja narun ja lähdin hakemaan sitä tarhasta. Hevonen ei ensin meinannut antaa kiinni, mutta lopulta se antoi, ja hui että se oli iso. Della tanssahteli matkalla ulkopuomille, jossa päätin Dellan harjata. Della pomppi ja askelsi kun sidoin sen kiinni puomiin. Menin hakemaan sen harjat ja aloin harjata sitä "Lopeta ny!" huusin tammalle joka vain riehui. Lopulta se onneksi lopetti ja oli suht nätisti loppuajan. Hain sille satulan ja suitset, jotka sain sille suht helposti päähän. Lähdin taluttamaan Dellaa kentälle ja taas se käytti tilaisuutta hyväkseen ja alkoi pomppia ja hytkyä, kuin mikäkin. "Della!" huusin ja tamma lopetti. Kentällä pitelin sitä, kun se hyöri ja minä odotin että joku punttaisi minut selkään. Pian Myy tuli. "Aioks sää todella puntata mut tän selkään?!" kysyin epäuskovaisena myyltä. "Aion", Myy vastasi päättäväisesti. Aloitimme touhumme ja parin yrityksen jälkeen löysin itseni selästä. Kiristin vielä Dellan satulavyötä ja sitten olimme valmiit.
Lähdimme ensin Bambin johdatuksella hieman verryttelemään maastoon hevosia. Della oli ihana! Se oli ihanan herkkä ja kiva ratsastaa. Lopulta pääsimme esteradan alkuun. Olin vuorossa toiseksi viimeisenä ja kun vihdoin vuoroni koitti Della hieman räjähti ja lähti aika täysiä.. Ensimmäisen esteen Della hyppäsi hieman kaukaa, ja keikahdin kaulalle. Onneksi pääsin ylös ennen seuraavaa estettä jona ylitimme mallikkaasti. Esteitä oli yhteensä 8 ja kaikki loput menivät hyvin. Radan päässä odotimme Bambia ja juttelimme kaikesta mitä radalla oli sattunut. Lopulta Bambi tuli ja lähdimme kiertämään reittiä, jossa oli myös suuria ylämäkiä.
Lopulta tulimme takaisin tallillle. Della oli ollut ihana. Talutin hevosen talliin, joka taisi olla jo hieman väsynyt, sillä se ei temppuillut enää melkein yhtään. Riiuin siltä varusteet ja jätin sen omaan rauhaansa.
//sori hieman lyhyt...
|
|